0
محتویات سبد خرید

وبلاگ

  • 2120
  • 757 مرتبه
  • 14 آبان 1401

9 نکته ایمنی برای استفاده از تردمیل

9 نکته ایمنی برای استفاده از تردمیل

تردمیل ها تجهیزات وررزشی کاربردی هستند، اما در صورت استفاده نادرست یا رعایت نکردن اقدامات احتیاطی می توانند خطرناک باشند.

 

قبلا در مقاله ای راهکارهای استفاده بهینه از تردمیل ها جهت بهره وری حداکثری و رسیدن به تناسب اندام ایده آل مورد نظرتان اشاره کرده ایم. اما همه چیز در اینجا تمام نمی شود. اگر بخواهید مدت ها بدون نگرانی و استرس به ورزش خود با تردمیل ادامه دهید، بایستی برخی نکات ایمنی را در هنگام کار با دستگاه مدنظر قرار دهید.

بکارگیری نکات ایمنی تردمیل بسیار امری ضروری و مهم است، چرا که در صورت استفاده نادرست یا رعایت نکردن اقدامات احتیاطی می توانند خطرناک باشند.

شما می توانید بهترین تردمیل دنیا را داشته باشید، اما اگر بی دقتی کنید یا دستورالعمل های عمومی را رعایت نکنید، ممکن است کمتر از یک ثانیه طول بکشد تا یک تمرین خوب به آسیب دیدگی جدی ختم شود.

مهم است که کودکان و حیوانات خانگی را همیشه از تردمیل خود دور نگه دارید و در زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید، هرگز  دستگاه را روشن نگذارید.

در اینجا 9 نکته ایمنی برای کمک به به حداقل رساندن خطر آسیب دیدن از طریق تردمیل آورده شده است :

 

1. به جلو نگاه کنید
 
معمولا کارآموزان یا کسانی که به تازگی کار را با تردمیل شروع کرده اند، در هنگام کار با تردمیل به پاهای خود نگاه می کنند. ورزشکارانی که در حین کار با تردمیل به پایین یا به پهلوها نگاه می کنند، بیشتر احتمال دارد تعادل خود را از دست بدهند و زمین بخورند.

پاهای بیشتر افراد به دنبال چشمانشان می‌آیند، بنابراین نگاه کردن به دو طرف احتمالاً باعث می‌شود پاهایشان به پهلو(چپ و راست) حرکت کند، جایی که ممکن است توسط کمربند متحرک آسیب ببینند.

 

ایمنی استفاده از تردمیل

 

از طرفی بروز سرگیجه یک شکایت رایج افرادی است که تنها چند بار از تردمیل استفاده کرده اند. هنگام ورزش بر روی تردمیل، کاربران احساس می کنند که زمین در حال حرکت است. پایین آمدن از تردمیل ممکن است باعث شود که ورزشکار در ابتدا احساس گیجی کند، بنابراین باید هر چیزی مانند دسته تردمیل را تا زمانی که سرگیجه اش فروکش نماید، نگه دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از پرت شدن به پهلو یا سرگیجه، نگاه به روبرو در هنگام راه رفتن و خصوصا هنگام دویدن بر روی تردمیل است.

 

2. به نرده ها تکیه نکنید


استفاده از نرده‌ها برای افراد تا زمانی که به حرکت تردمیل عادت ‌کنند، خوب است، اما استفاده از آن ها برای مدت طولانی می‌تواند به شانه‌ها و آرنج‌ها فشار زیادی وارد نماید. البته گاهی استفاده ناخودآگاه از نرده ها نشانگر این است که سرعت یا شیب خیلی زیاد است و باید در سطح مناسب تر و آسان تری تنظیم شود.

استفاده از نرده ها همچنین می تواند تعادل ورزشکاران را از بین ببرد و آنها را مستعد آسیب دیدگی ساق و یا سایر بخش های پا نماید. همچنین نگه داشتن خود روی ریل ها به کمک نرده میزان کالری سوزانده شده را کاهش می دهد، زیرا عضلات مرکزی آنطور که باید درگیر نمی شوند. حرکت آزادانه بازوها بهترین و طبیعی ترین حالت است که می تواند منجر به حداکثر رساندن کالری سوزانده شده گردد.

 

3. با حرکات آرام شروع کنید


هنگام شروع تمرین، برای دونده مهم است که آرام قدم بزند و تسمه را با پاهایش روی کمربند به حرکت درآورد. اگر تردمیل مکانیکی باشد که به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

اما برخی تردمیل های برقی با توجه به تنظیماتی که در زمان تمرین ورزشکار قبلی روی دستگاه باقی مانده‌ است، ممکن است با سرعتی سریع شروع به کار کنند.

 

راه رفتن ایمن بر روی تردمیل

 

این ویژگی می تواند حالت نا ایمنی را فراهم کرده و باعث آسیب به ورزشکاری شود که انتظار سرعت آغازین بسیار کمتری را دارد. لذا حتی اگر قصد دویدن دارید، باید همیشه آهسته شروع کنید و سرعت خود را به تدریج افزایش دهید.

 

4. افزایش سرعت یا شیب


حفظ سرعت دویدن در شیب تند بسیار دشوار است. هرکسی که از تردمیل خود برای دویدن روی شیب استفاده می کند، باید شیب را تا حد استاندارد و مورد نظر خود افزایش دهد و سپس سرعت خود را به آرامی با توجه به تنظیمات جدید افزایش دهد.

اگر سرعت و شیب خود را به صورت یکدفعه و به میزان قابل توجهی افزایش دهید، با مشکلات ایمنی و البته آسیب های زیادی روبرو خواهید شد.


5. پابرهنه ندوید


گرما و اصطکاک ایجاد شده توسط تسمه متحرک به سطح تردمیل منتقل میشود. سوختگی، خراشیدگی و تاول از بیماری های رایج ورزشکارانی است که پابرهنه از تردمیل استفاده می کنند.

همه باید هنگام ورزش کفش مناسب بپوشند، زیرا این کفش ها به جذب شوک ها و ضربات حرکتی کمک می کنند و استرس و فشار را از روی مفاصل بر می دارند. از طرفی پاهای بدون کفش می توانند به راحتی در جایی که تسمه متحرک به دستگاه متصل است، گیر کرده و ممکن است آسیب جدی برای شما رخ دهد.

پوشیدن کفش هنگام استفاده از تردمیل در باشگاه اهمیت ویژه ای دارد، زیرا قارچ و سایر میکروب ها می توانند با پاهای برهنه در میان ورزشکاران پخش شوند. همچنین این کار امری غیربهداشتی است. اکثر باشگاه‌ها به اعضای خود اجازه نمی‌دهند از وسایل ورزشی بدون کفش استفاده کنند.


6. کودکان را دور نگه دارید

 

طبق گزارش کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی، سالانه حدود 8700 مورد از صدمات مربوط به کودکان، ناشی از تجهیزات ورزشی می باشد. ماشین های دارای قطعات متحرک برای کودکان خطرناک هستند و باید در محل امن نگهداری و قرار داده شوند.

 

دور نگه داشتن کودکان از تردمیل

 

تردمیل اغلب باعث آسیب به دست و بازوی کودکانی می شود که در مورد آنها کنجکاو هستند و دستان خود را روی تسمه یا بین تسمه و سایر بخش های دستگاه قرار می دهند. بهتر است والدین تنها زمانی از تردمیل خود استفاده کنند که فرزندانشان حصور ندارند و یا  تحت مراقبت فرد دیگری هستند.

 

7. از تردمیل در حال حرکت پیاده نشوید

 

شاید برای برخی ورزشکاران وسوسه انگیز باشد که یک تردمیل را زودتر و در زمانی که در حال حرکت است، رها کنند. خصوصا در زمان هایی که قصد دارند به تماسی پاسخ داده و درب را باز کنند و یا به دستشویی بروند.

از طرفی تردمیل در حال حرکت برای هر کسی که در اطراف آن است، یک خطر است و لذا باید قبل از پیاده شدن از دستگاه کاملاً خاموش شود.

همه افرادی که از تردمیل استفاده می کنند، باید بدانند که دکمه خاموش شدن اضطراری در کجا قرار دارد تا در صورت آسیب دیدگی یا گیرکردن بخشی از لباس در دستگاه، به سرعت آن را متوقف کنند.

 

8. فضای زیادی برای تردمیل در نظر بگیرید

 

همه افرادی که از تردمیل برای ورزش استفاده می کنند، باید سعی کنند تعادل خود را حفظ کرده و با خیال راحت از دستگاه استفاده کنند، اما زمین خوردن حتی برای با تجربه ترین کاربران تردمیل نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

بهتر است مطمئن شوید که چیزی در پشت تردمیل قرار نگرفته است تا در صورت افتادن از دستگاه، سر یا سایر بخش های بدنتان به آن برخورد نکند. تسمه‌های تردمیل به سرعت حرکت می‌کنند، بنابراین باید مراقب بود که در صورت افتادن آسیب نبینید.


9. زیاد به روی خود فشار نیاورید


آخرین اما مطمئناً یکی از پر اهمیت ترین نکات کار با تردمیل این است که هرکسی باید محدودیت ها و توانایی های خود را در هنگام ورزش بداند و از فشار آوردن بیش از اندازه و ایجاد آسیب به بدن خود اجتناب کند. بررسی ضربان قلب هنگام ورزش، ایده خوبی برای این کار است.

همه باید ضربان قلب هدف خود را بدانند و سعی کنند از 80 درصد آن تجاوز نکنند. بدن زمانی که با 50 تا 70 درصد ضربان قلب هدف کار می کند، چربی می سوزاند و البته که مشکلات سلامتی جدی مانند حمله قلبی و سکته احتمالاً در سطوح 90 درصد یا بالاتر از ضربان قلب هدف رخ می دهد.

 

تردمیل وسیله‌ای ارزشمند برای ورزش است که می‌تواند به افراد کمک کند تا زمانی که نمی‌توانند بیرون بدوند، خوش فرم بمانند، اما هرکسی که از تردمیل استفاده می‌کند، باید این نکات مهم را مد نظر قرار دهد  تا خطر آسیب به خود و اطرافیان را به حداقل برساند.


 

فایل های پیوست

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.